Praatjes vullen geen gaatjes: speelplaatsbuzz, klasquiz, koffiestop!

The action from WICO Juniorcampus

* Leerlingen hebben buzzvragen opgesteld waar ze de speelplaats mee opgaan om een gesprekje op gang te brengen.
* Ze maakten een quizje waar de leerkrachten godsdienst hun fairtradeles mee kunnen afsluiten.
* We organiseren de meest oneerlijke koffiestop - wie wint, betaalt meer!

How it went

Wat als we elke klas een besje zouden geven en zouden aansporen om hier een koffieplant uit groot te trekken? Zou dat in 11 dagen lukken? En wat als we de resultaten zouden bekijken op de internationale dag van de fair trade in mei? 
Als snel vreesden we dat de lengte van de opdracht wel eens een spelbreker zou kunnen zijn, de aandachtsboog te lang en de hoop op verandering een iets te lange termijn te hebben ...

Wij, een groepje enthousiaste eerste- en tweedejaarsleerlingen, gooiden het dan maar een andere boeg. Korte acties, onmiddellijk effect (én aandacht voor de innerlijke mens).

Om te beginnen trommelden de leerlingen de leerkrachten godsdienst op om in hun lessen aandacht te hebben voor de problematiek van eerlijke handel. Na een aangepaste les, zorgden de leerlingen zelf voor een pittige én verrassende quiz die door alle klassen werd gespeeld. De winnaar zouden ze op vrijdagnamiddag kenbaar kunnen maken (gefeliciteerd, 2.54!).

Daarnaast moest er ook animo op de speelplaats komen. Al snel werd er gekozen voor een wandelende voxpop. Op dag 1 zouden de leerlingen starten met een eenvoudige vraag (Welke chocolade heb jij het liefst: bruine of zwarte?). Gewapend met stembriefjes, pennen en glazen stempotten was het de bedoeling zoveel mogelijk leerlingen aan te spreken en daardoor voldoende reuring te creëren zodat de leerlingen de daaropvolgende dagen zelf naar hen toe zouden komen. De vragen werden dag na dag moelijker en minder vrijblijvend (Voert België meer cacaobonen of koffiebessen in? Koop jij chocolade alleen wanneer hij het fairtradelogo draagt? ...) . Elke dag werd er een briefje uit de hoop getrokken - de gelukkige werd getrakteerd op een reep eerlijke chocolade (dagelijkse bekendmaking via de tv-schermen én op de startpagina van Smartschool). Het was duidelijk dat dit de populariteit van de bevraging enkel ten goede kwam. Het plezier bij de organiserende leerlingen (en vooral hun vaardigheid om de goede zaak wat extra te kunnen toelichten) nam hand-over-hand toe.

De week werd vrijdagmiddag afgesloten met een gezellige koffieklets (onder een stralend herfstzonnetje). Hiervoor maakten en verdeelden de leerlingen op woensdagnamiddag bonnetjes goed voor 'een gratis koffie', maar ook voor 'een koffie aan €1'. In elk lokaal werden er bonnetjes verstopt, werd een boodschap i.v.m. de koffieklets op het bord geschreven en toen de school op slot ging, werden de resterende bonnetjes verstopt in enkele lockers.
Vrijdagmiddag stonden leerlingen met evenveel  enthousiasme te zwaaien met hun bonnetje van €1als met de gratis bon - en dat terwijl de koffie verkocht werd aan vijftig cent per kopje ... zo kregen de organiserende leerlingen opnieuw een kans om de 'oneerlijkheid' in de handelsketen aan te kaarten. De koffie (en de babbels) werd(en) gesmaakt en de plaktattoos werden gretig geplakt en gefotografeerd.

Tijdens de afwas op vrijdag na school, konden de leerlingen ook even terugblikken op het gelopen parcours en de rekening maken van hun activiteiten. Het doel was niet om financiële winst te maken, maar wel intellectuele winst en bewustmaking te realiseren én bovendien 'uit de kosten komen'.  Alle doelen werden overtuigend bereikt. 

Een dikke pluim voor de organiserende leerlingen!! Ze waren voorbeeldige, gedreven ambassadeurs!

 

 

Date
01/10/2025 - 10/10/2025
Adresse